GESCHIEDENIS


SPOTLESS

Al meer dan 180 jaar


1834 – Evert Lamme start met het wassen en bleken van kleding om zijn broodwinning uit te breiden. Hij gebruikt hiervoor het                     water en de tuin bij zijn woning aan de Oud-Loosdrechtsedijk.

1855 – Everts tweede zoon, Jan, volgt zijn vader op in het bedrijf.

1895 – Jan overlijdt en zijn zesde kind, Nicolaas (21), zet het bedrijf voort onder de naam Nic Lamme.

1914 – De vijftienjarige Jan werkt samen met zijn vader Nic op het bleekveld. Hij krijgt de bijnaam ‘Jan de Bleeker’. 

1933 – Jan wijkt met zijn wasgoed uit naar wasserij De Lelie in ’s-Graveland, het bedrijf van zijn schoonouders. Hier benut Jan                       de voordelen van mechanisatie.  

1945 – Jan koopt stoomwasserij Buitenlust in ’s-Graveland, nadat hij in de oorlogsjaren gedwongen het vuile goed van Duitse                         soldaten moest wassen. Hij gebruikt de naam Fa. Nic. Lamme & Zn op zijn was labels. De wederopbouw breekt aan en er                     is werk in overvloed. Snel werken er veertien mensen bij hem in het bedrijf. Een chauffeur haalt en brengt de was in een                     nieuwe bedrijfswagen: een Chevrolet Trans Sport. 

1957 – Na de mulo komt zoon Nico met zijn gezonde handelsgeest bij zijn ouders in de wasserij werken. Hij wil moderniseren                         om te groeien en stelt een investeringsplan op. 

1962 – Na vijf jaar hard werken is de wasserij een gezond en toekomstgericht bedrijf. Nico wil het bedrijf van zijn vader                                       overkopen. Jan stemt na overleg met de familie in. Lamme richt zich inmiddels ook op wasgoed van lokale pensions en                         restaurantjes in het toeristische Loosdrecht, aangezien jongere generaties steeds meer zelf thuis de was doen door de                         opmars van de elektrische wasmachine.

1975 – Lamme schakelt over op de zakelijke markt en neemt wasserij Welgelegen over aan de Vaartweg in
                 Nederhorst den   Berg.  Wasserij Nic Lamme wordt in één klap twee keer zo groot.

1980 – In oktober vindt de opening plaats van de hypermoderne nieuwbouw van de wasserij. Het bedrijfspand in ’s-Graveland                       wordt verkocht. Alle kinderen werken mee in het bedrijf. 

1981 – Nic koopt wasserij Enkelloon aan de Dammerweg in Nederhorst den Berg. Deze oude wasserij zet hij in om zijn vuilste                         was te reinigen, zoals besmeurde werkoverals. 

1984 – Lamme bestaat 150 jaar en telt 50 medewerkers die samen 25.000 kilo wasgoed per week verwerken. Negentig procent                   van het wasgoed komt van zakelijke klanten als horecabedrijven, verpleeghuizen en bejaardentehuizen.

1990 – Het is in deze tijd kopen of gekocht worden. Nico Lamme omarmt de trend van schaalvergroting. Veertig jaar eerder                             waren er nog 1000 wasserijen in Nederland. Nu nog zo’n 150. Groeien is de enige overlevingsstrategie. 

1996 – Oudste zoon Jan neemt op 1 januari de zaak van zijn vader over. Een jongensdroom als ‘wasbaas’ gaat in vervulling.                               Lamme Groep is een feit. Nico houdt zich tot 2001 bezig met klantencontact, inkoop en financiën.

1997 – Een mijlpaal: KLM geeft Lamme de order om de dekens te reinigen die bij alle KLM-vluchten worden gebruikt. Op dat                           moment reinigt de wasserij al de werkkleding van het technisch grondpersoneel.

1998 – Stichting Certificatie Textielverzorging (Certex) start in november met de certificering van wasserijen. Nico is er blij mee,                   want de hele sector is ermee gediend dat de kwaliteit omhooggaat.

1999 – Ingebruikname van een nieuwe vestiging aan de Reeweg in Nederhorst den Berg. De omslag van een bulkwasserij naar                       een fullservicebedrijf in textielreiniging, textielbeheer en textielmanagent is gemaakt.

2001 – Continue inzet op duurzaam ondernemen.

2002 – Opening van nieuw complex aan de Reeweg via een combinatie van nieuwbouw en renovatie. Op maar liefst 4.500                                 vierkante meter komen alle activiteiten hier samen. Computergestuurd en met een uitgekiende logistiek. Er werken                             inmiddels honderd mensen die elke week honderdduizend kilo wasgoed per week wassen.

2003 – De bedrijfsnaam verandert in Lamme Textielbeheer. In het voorjaar bezoekt koningin Beatrix tijdens een streekbezoek                       de moderne, industriële wasserij.

2006 – De omzet groeit door het aangaan van partnerships, waardoor Lamme toegang krijgt tot grotere klanten in de horeca.                         Lamme groeit zo door van een regionale speler naar een landelijke aanbieder op maat. Napking wordt gelanceerd: een                         eigen merk voor de verhuur van linnengoed aan kleinere horecabedrijven.

2009 – Viering 175-jarig jubileum.

2012 – Wasserij Schiphol-Noord is operationeel vanaf 21 juni 2012. Elke dag moeten er ongeveer 16.000 kussens en 16.000                           dekens voor KLM worden verwerkt. Lamme gaat een samenwerking aan met AM Groep op Schiphol om 65 mensen met                     een afstand tot de arbeidsmarkt werkervaring op te laten doen. 

2013 – Opening wasserij in Bad Vilbel, onder de rook van Frankfurt, waar het onboard linnen van Duitse                                                                       luchtvaartmaatschappijen wordt verwerkt.

2014 – Certificering MVO-prestatieladder.

2015 – Meer dan dertig nationaliteiten zijn werkzaam bij Lamme op de locaties in Nederhorst den Berg, Schiphol en Duitsland.

2018 – NewPort Capital treedt toe als aandeelhouder om de lange termijn groei van Lamme te faciliteren.



vlekkeloos    kwaliteit    duurzaam    efficiënt    persoonlijk    betrouwbaar    klantgericht

PRIVACY         DISCLAIMER          VOORWAARDEN